RAMOWY ROZKŁAD DNIA NIEPUBLICZNE PRZEDSZKOLE MAŁE MISIE
Według nowej postawy programowej podstawowymi formami organizacyjnymi zajęć w przedszkolu są: zabawy dowolne dzieci oraz zabawy/ruch na świeżym powietrzu. Dzieci uczestniczą także w zajęciach dodatkowych, organizowanych na terenie przedszkola. Ramowy rozkład dnia w przedszkolu przedstawia integrację treści wychowawczo- dydaktycznych, jakie przedszkole oferuje dzieciom.
W nowej podstawie programowej wychowania przedszkolnego jest zapis, że pobyt dzieci w przedszkolu podzielony został na pięć części:
- co najmniej jedna piąta pobytu dziecka w przedszkolu powinna być przeznaczona na dowolną zabawę dziecka (dzieci mogą bawić się w dowolny sposób, przy dyskretnym udziale nauczyciela),
- co najmniej jedną piątą dzieci powinny spędzać w ruchu, np. w ogrodzie, na boisku, w parku (mogą być organizowane zajęcia sportowe, gry i zabawy ruchowe, obserwacje przyrodnicze, prace ogrodnicze i porządkowe),
- jedna piątą można przeznaczyć na zajęcia dydaktyczne,
- pozostałe dwie piąte pobytu dziecka w przedszkolu nauczyciel może zagospodarować dowolnie (np: czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne).
PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO W NASZYM PRZEDSZKOLU REALIZOWANA JEST W GODZINACH OD 9.00 DO 14.00
6.00 – 7.45
6.30-8.15 (Królowej Jadwigi) |
- schodzenie się dzieci,
- stwarzanie warunków do zabaw odpowiadających zainteresowaniom dziecięcym.
- ćwiczenia poranne.
|
7.45 – 8.00
8.15-8.30
(Królowej Jadwigi) |
- przygotowanie do śniadania – wdrażanie i przyswajanie nawyków higienicznych – opanowanie umiejętności mycia rąk,
- czynności samoobsługowe,
|
8.00 – 8.30
8.30-9.00 (królowej Jadwigi)
|
Śniadanie:
- doskonalenie umiejętności samodzielnego i estetycznego spożywania posiłku,
- kulturalne zachowanie się przy stole.
|
8.30/9.00 – 9.40
|
Zajęcia edukacyjne w sali lub na powietrzu prowadzone w/g planów miesięcznych opracowanych przez nauczycielki dla poszczególnych grup w oparciu o podstawę programową – uwzględniające podział na grupy wiekowe w/g 15 obszarów edukacyjnych:
- Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
- Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku.
- Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.
- Wspieranie dzieci w rozwoju czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
- Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
- Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
- Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem.
- Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec.
- Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne.
- Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.
- Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i unikaniu zagrożeń.
- Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
- Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
- Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
- Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
|
9. 40– 10.30
|
- zajęcia specjalistyczne,
- zajęcia dodatkowe, zabawy w/g inicjatywy dzieci, w kącikach tematycznych z uwzględnieniem rozwoju procesów poznawczych,
- zabawy indywidualne i w grupach,
- korzystanie z gier i układanek stolikowych,
- zabawy zorganizowane w kole lub przy muzyce,
- prace porządkowe w sali,
- zabawy według zainteresowań
|
10.30-10.45
|
Przygotowanie dzieci do II śniadanie:
- wdrażanie dzieci do samoobsługi,
- wyrabianie umiejętności prawidłowego korzystania z urządzeń sanitarnych.
|
10.45-11.15 |
II śniadanie:
- doskonalenie umiejętności samodzielnego i estetycznego spożywania posiłku,
- kulturalne zachowanie się przy stole.
|
11.15-12.00 |
- odpoczynek,
- słuchanie bajek relaksacyjnych,
- zabawy według inicjatywy dzieci, w kącikach tematycznych.
|
12.00-12.15 |
Przygotowania do wyjścia na dwór:
- ubieranie się dzieci – wdrażanie do samodzielnego przebierania się dzieci i wzajemnej pomocy – zachowanie
- kolejności zakładania odzieży,
- wdrażanie do samodzielności.
|
12.15– 13.00 |
- zabawy dowolne na placu zabaw
- zwracanie uwagi na bezpieczne korzystanie z urządzeń rekreacyjnych,
- spacery, wycieczki,
- zachowanie bezpieczeństwa,
- przestrzeganie ustalonych zasad i norm panujących w grupie
- powrót do Sali
|
13.00-13.15 |
Przygotowanie dzieci do obiadu
- wdrażanie dzieci do samoobsługi,
- wyrabianie umiejętności prawidłowego korzystania z urządzeń sanitarnych.
|
13.15-13.45 |
Obiad
- praca nad prawidłowym posługiwaniem się łyżką i widelcem,
- zwrócenie uwagi na dokładne żucie pokarmów oraz przezwyciężanie niechęci do niektórych potraw
- dbanie o utrzymanie czystości na stolikach
|
13.45-15.30 |
Realizacja propozycji dzieci i nauczycielki:
- w zależności od pogody zabawy dowolne w sali lub na powietrzu,
- praca z zespołem dzieci lub indywidualna o charakterze obserwacyjnym, stymulująco – kompensacyjnym i wychowawczym,
|
15.00-17.00
15.00-16.30
Królowej Jadwigi |
czynności przygotowujące do podwieczorku i podwieczorek
Zabawy dowolne w oczekiwaniu na rodziców, prace porządkowe |
|
|